Crocs deed vorige week zijn grootste overname tot nu toe toen het een deal sloot om het particuliere schoenenmerk Hey Dude over te nemen.
De deal heeft een waarde van $ 2,5 miljard en zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 worden afgerond. Hoewel Hey Dude in privébezit is, wees Crocs op de indrukwekkende omzet- en winstgroei van het bedrijf in de afgelopen jaren. 43% van de omzet van Hey Dude is momenteel online en het merk verwacht in 2021 een omzet van $ 570 miljoen.
Crocs is ervan overtuigd dat Hey Dude zal bijdragen aan zijn recente omzetgroei en zal aansluiten bij zijn eerder gestelde doel om Crocs te helpen een omzet van $ 5 miljard te behalen tegen 2026. Crocs is van plan om van Hey Dude tegen 2024 een merk van $ 1 miljard te maken.
Terwijl leidinggevenden er vertrouwen in leken te hebben om deze doelen te bereiken, leken beleggers aanvankelijk aarzelend. Na de aankondiging op donderdag daalden de aandelen van Crocs met bijna 12%, wat wijst op bezorgdheid en onbehagen.
Sommige analisten verminderden echter de angst van beleggers en voorspelden sterke resultaten van de overname.
Williams Trading-analist Sam Poser zei in een recente notitie dat ondanks de reactieve daling van de aandelen, de deal “zeer gunstig zal blijken” voor Crocs. Hij schreef de aanvankelijke voorraaddaling toe aan een algemene onwetendheid van beleggers voor het Hey Dude-merk, waarvan hij zei dat de omzet de afgelopen jaren met 20% is gestegen en nog steeds aan kracht wint.
“Retailers zijn beter op de hoogte van trends dan de overgrote meerderheid van de investeringsgemeenschap is,” schreef Poser. “Crocs-trends blijven sterk en het management blijft vertrouwen dat de omzet tegen 2026 $ 5 miljard zal bereiken.”
Baird-analist Jonathan Komp wees ook op Hey Dude’s traject van snelle groei, en benadrukte hoe het bedrijf naar schatting is gegroeid omzet verdubbelen in 2021, ondanks problemen met de toeleveringsketen. Het merk zal naar verwachting in 2022 $ 700 tot $ 750 miljoen aan inkomsten behalen.
Crocs nam Jibbitz, het bedrijf dat accessoires voor de klompen maakt, in 2006 over. De meest recente overname zet de transitie van het bedrijf van een enkel merk naar een meervoudig merk in gang. Eenmaal onder de vlag van Crocs, zal Hey Dude nog steeds onafhankelijk opereren met Hey Dude-oprichter Alessandro Rosano als strategisch adviseur en creatief directeur. Voormalig CCM Hockey-CEO Rick Blackshaw is aangesteld als de nieuwe EVP en merkpresident van Hey Dude.
“In de komende kwartalen zijn we optimistisch dat Crocs een aanhoudend sterke uitvoering kan bewijzen, zoals het bedrijf heeft als een mono-brand operator, wat het vertrouwen van investeerders in de groeivooruitzichten zou moeten versterken en op termijn een hogere waardering zou moeten ondersteunen”, schreef Komp.
creditSource link